Karina's VNT blog 4. Semester

Velkommen til min blog, fra VNT, UC Syd.

Her har du mulighed for at følge mine skriftlige såvel som visuelle projekter, som bliver udarbejder undervejs.
Ydermere vil du kunne følge mine refleksioner undervejs i processen.

God fornøjelse med læsning!


onsdag den 13. juni 2012

Biotop 3 - forsøget i at tiltrække forskellige skags dyr..


Biotop 3, forsøget med at tiltrække forskellige dyr med madvare, og væsker, som udsender dufte.

Jeg vil gerne forsøge at skabe et mere varieret dyreliv ved min biotop, se hvilke dyr jeg kan lokke til, og se hvilke muligheder der er i brugen af forskellige mad produkter..

Senere kan jeg have interesse i at forsøge andre ting, som evt kan lokke andet dyreliv til.

Forsøget:
I denne biotop har jeg haft i sinde at skulle lokke forskellige slags dyr til mit biotop område, både dyr som er der i forvejen og evt dyr som ikke er synlige umiddelbart.
Jeg ville gerne se om det var muligt at lokke andre dyr til, hvilke dyr var jeg umiddelbart ikke helt klar over fra starten af hvilke dyr der kunne komme ud af det.

Jeg ville lægge forskellige grøntsager i små bøtter, og en enkelt med sukkervand. Grøntsgerne blev snittet i små stykker, og lagt i bøtterne. Herefter gravede jeg dem en anelse ned i jorden, for at dyrene herved havde nemmere tilgang til dem. Dog uden at de kunne komme op igen.

Valgte grøntsager:


- Kartofler
- Agurker
- Gulerødder
- Sukkervand





Efter at have lagt ingredienserne i bøtterne, skulle de placeres ude i mit biotop område,
og det blev således:



 Sukkervandet er placeret ved siden af fliserne, således at evt myrer eller lign kunne fristes til at komme herhen.





Gulerødderne er blevet placeret lidt længere inde blandt planterne, for at se om evt andre dyr kom frem og havde interesse i denne grøntsag.



Kartoflerne blev placeret ved siden af anemonerne, og tulipanerne.








Agurkerne blev placeret lidt fremme, for at evt fluer, eller lign som gerne vil have lidt væske igennem grøntsagen.






Efter at have stilt bøtterne ud har jeg siddet og observeret dem, for at se om der umiddelbart kom noget, eller på anden vis at det tiltrak nogle dyr som jeg ikke lige havde forventet.
Dog måtte jeg erkende at den umiddelbare tiltrækning af dyrene ikke skete, og jeg måtte vente forgæves. Herefter så jeg til de forskellige bøtter af og til, for at se om der var sket lidt udvikling.

Sukkervandet tiltrak myrer, edderkopper og en enkelt bille..
Gulerødderne tiltrak fluer..
Kartoflerne tiltrak meget små biller/fluer..
Agurkerne tiltrak lidt myg og fluer..

Jeg havde forventning til sukkervandet, at der kom myrer i. Men de andre tre ting havde jeg reelt ingen forventninger til, og var ikke umiddelbart klar over hvilke dyr det kunne tiltrække. Så jeg blev noget forundret over de dyr de forskellige madvarer tiltrak.

Som overvejelser til andet eller lign forsøg, er det formodentlig en god ide at jeg i højere grad går ind fagligt og vurdere hvilke planter/grønt der tiltrækker hvilke dyr, for således at kunne tiltrække andet end blot de insekter som kom frem ved dette forsøg.
Jeg skal undersøge hvilke dyr der er i nærheden, og hvilke dyr der evt. er disponible for at komme ind på matriklen, og have interesse i det jeg sætter frem.
Jeg kune også overveje at sætte flere små bøtter ud, for at se hvilket liv det kunne give, og hvor meget det kunne tiltrække i alt.

Så alt i alt har dette mindre forsøg givet mig en masse refleksioner i forhold til hvad jeg kan gøre næste gang, og hvilke ting jeg i højere grad skal sætte vægt på, i forhold til hvad jeg har gjort denne omgang.



.............
Næste forsøg vil jeg lægge i løbet af sommeren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar