Selvstændigt projekt:
Havnø Mølle, Hadsund – En del af Havndal Museum.
Indrage noget historisk, dvs. hvordan
fungerede møllerne dengang.
Hvilken relevans havde de, og hvordan kan
kultur historie kobles på, som har pædagogisk relevans for uddannelsen.
Jeg vil gerne på en eller anden måde formidle
selve ”mølle” processen til målgruppe; 3-6 årige. Dette skal gøres igennem et håndgribelig
proces, hvor jeg selv fremstiller en ting som er relateret dertil, og hvor jeg
i et imaginært forløb inddrager børn som bruger disse redskaber, til evt
brødbagning.. eller lign.
Jeg vil gerne overordnet formidle det historiske
i forhold til møller til børn, og der skal jeg finde udad hvordan jeg formidler
dette.. via plancher, eller via forskellige produkter, kort film, som viser
børn hvordan det foregik den gang.. også skal vi så prøve at lave det på samme
måde, ud fra de ting jeg har lavet..
Ud fra hvad der er af opgaver i det udleverede dokument har
jeg en ide om at møllen er for den målgruppe der har interesse for historiske
processer, og hvordan samfundet evt udvikler sig på baggrund af dette. Jeg går
ud fra at det vil være fra sen skole alder og op efter. I hvert fald at kunne
forstå stoffet og sammenhængen mellem historiske processer og nutids processer.
Ud fra at det er henvendt til den aldersgruppe skal det forenkles og der skal
konkretiseres nogle processer så de bliver håndgribelige, således at den valgte
gruppe har mulighed for at forstå stoffet og kunne have en ide om hvad ex. En mølle
blev brugt til og hvad ”outcome” var af de processer møllerne lavede.
Hvad lavede møllerne egentlig den gang, hvad var deres
hovedformål, hvordna kan det dokumenteres, hvilket viden kan jeg få omkring
møllernes arbejdes proces, som kan være relevant at videreformidle til børnene.
Det der primært inspirere mig er det redskabsmæssige i
forhold til møllerne, og det er det redskabsmæssige jeg gerne vil dokumentere
og på en eller anden formidle ned i et konkret forløb, eller flere små konkrete
forløb der viser hvilke redskaber der har været tilgængelige og brugt, og som
også kan bruges i dag, eller vi på eller anden kan videreføre…
Det er svært helt at konkretisere hvad jeg vil benytte,
bruge eller videre formidle, for jeg bliver nød til at se hvilke redskaber det
reelt set er i en mølle, og som jeg kan bruge i dag.
Måske kan det bare være spændende at lave nogle af
redskaberne i miniature størrelser således børn kan røre og mærke, og se hvad
en mølle egentlig er for noget. Så vi kan få nogle sanser med ind over og derigennem
formidling af historisk stof, som børnene får ind på en anden måde, der ud fra
indlærings teorier er mere relevant, end en vejs formidling. Lærer-Elev.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar